Rząd w Czechach zatwierdził projekt międzynarodowej umowy, która ma zostać podpisana z Niemcami. Dotyczy ona planowania, budowy i eksploatacji tzw. Tunelu Krušnohorskiego (Rudawskiego) – kluczowego elementu nowej trasy łączącej Pragę z Dreznem.
– Tunel Krušnohorský, o długości ponad 30 kilometrów, z czego prawie 12 kilometrów znajduje się na terytorium Czech, będzie częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i umożliwi szybki i wydajny transport osób i towarów. Tunel będzie zaprojektowany dla prędkości 200 km/h dla transportu pasażerskiego i 120 km/h dla transportu towarowego. Dzięki temu czas podróży między Pragą a Dreznem skróci się z około 2,5 godziny do zaledwie godziny – mówi minister transportu Martin Kupka.
Umowa ustanawia jednolity standard techniczny i bezpieczeństwa dla całego tunelu, który zostanie zbudowany zgodnie ze specyfikacjami europejskimi oraz niemieckimi i czeskimi wymogami technicznymi. Porozumienie ureguluje współpracę w zakresie planowania, wydawania pozwoleń i eksploatacji obiektu.
Obiekt będzie się składał z dwóch jednotorowych nitek. – Projekt będzie finansowany ze środków krajowych i funduszy europejskich. Republika Czeska pokryje około 39% kosztów, które szacuje się na 45 miliardów koron. Inwestycja zostanie rozłożona na okres około 15 lat – dodaje Kupka. Operatorem infrastruktury będzie Správa železnic po stronie czeskiej, a DB InfraGO AG i DB Energie GmbH po stronie niemieckiej.
W następnym kroku umowa zostanie następnie podpisana przez ministrów transportu obu krajów, a następnie ratyfikowana w parlamentach. Po tym będzie mogła ruszyć faza szczegółowego projektowania i przygotowania budowy, która będzie przebiegać w ścisłej współpracy obu państw i ich instytucji kolejowych.
Tunel jest częścią planowanej trasy KDP Via Vindobona, łączącej Berlin i Pragę z Wiedniem. Na trasie pociągi mają rozwijać prędkość do 320 km/h, dzięki czemu przejazd z Pragi do Drezna skróci się z obecnych 2,5 godzin do jednej godziny. Czechy zakładają, że możliwe będzie przekierowanie przez tunel do 150 pociągów dziennie, które obecnie jadą wzdłuż doliny Łaby. Budowa pierwszego odcinka – o długości ok. 60 km, łączącego Pragę z rejonem miejscowości Roudnice nad Labem – rozpocznie się 2027 r.