Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Czeski rząd zatwierdził projekt umowy ws. tunelu KDP do Niemiec

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
11-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Czeski rząd zatwierdził projekt umowy ws. tunelu KDP do Niemiec
fot. DB AG / Daniel Saarbourg
Rząd w Czechach zatwierdził projekt międzynarodowej umowy, która ma zostać podpisana z Niemcami. Dotyczy ona planowania, budowy i eksploatacji tzw. Tunelu Krušnohorskiego (Rudawskiego) – kluczowego elementu nowej trasy łączącej Pragę z Dreznem.

– Tunel Krušnohorský, o długości ponad 30 kilometrów, z czego prawie 12 kilometrów znajduje się na terytorium Czech, będzie częścią transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i umożliwi szybki i wydajny transport osób i towarów. Tunel będzie zaprojektowany dla prędkości 200 km/h dla transportu pasażerskiego i 120 km/h dla transportu towarowego. Dzięki temu czas podróży między Pragą a Dreznem skróci się z około 2,5 godziny do zaledwie godziny – mówi minister transportu Martin Kupka.

Umowa ustanawia jednolity standard techniczny i bezpieczeństwa dla całego tunelu, który zostanie zbudowany zgodnie ze specyfikacjami europejskimi oraz niemieckimi i czeskimi wymogami technicznymi. Porozumienie ureguluje współpracę w zakresie planowania, wydawania pozwoleń i eksploatacji obiektu.

Obiekt będzie się składał z dwóch jednotorowych nitek. – Projekt będzie finansowany ze środków krajowych i funduszy europejskich. Republika Czeska pokryje około 39% kosztów, które szacuje się na 45 miliardów koron. Inwestycja zostanie rozłożona na okres około 15 lat – dodaje Kupka. Operatorem infrastruktury będzie Správa železnic po stronie czeskiej, a DB InfraGO AG i DB Energie GmbH po stronie niemieckiej.

W następnym kroku umowa zostanie następnie podpisana przez ministrów transportu obu krajów, a następnie ratyfikowana w parlamentach. Po tym będzie mogła ruszyć faza szczegółowego projektowania i przygotowania budowy, która będzie przebiegać w ścisłej współpracy obu państw i ich instytucji kolejowych.

Tunel jest częścią planowanej trasy KDP Via Vindobona, łączącej Berlin i Pragę z Wiedniem. Na trasie pociągi mają rozwijać prędkość do 320 km/h, dzięki czemu przejazd z Pragi do Drezna skróci się z obecnych 2,5 godzin do jednej godziny. Czechy zakładają, że możliwe będzie przekierowanie przez tunel do 150 pociągów dziennie, które obecnie jadą wzdłuż doliny Łaby. Budowa pierwszego odcinka – o długości ok. 60 km, łączącego Pragę z rejonem miejscowości Roudnice nad Labem – rozpocznie się 2027 r.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Siemens. ICE 3neo na testach w Żmigrodzie. Po co?

Tabor i technika

Siemens. ICE 3neo na testach w Żmigrodzie. Po co?

Jakub Rösler 07 lipca 2025

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Infrastruktura

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2025

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Infrastruktura

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Łukasz Malinowski 19 czerwca 2025

Alstom: Polska ma zasoby do budowy KDP

Tabor i technika

Alstom: Polska ma zasoby do budowy KDP

Roman Czubiński 12 czerwca 2025

Zobacz również:

Siemens. ICE 3neo na testach w Żmigrodzie. Po co?

Tabor i technika

Siemens. ICE 3neo na testach w Żmigrodzie. Po co?

Jakub Rösler 07 lipca 2025

Ilu pasażerów na Linii Y a ilu na dworcu CPK? Mamy dane

Infrastruktura

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Infrastruktura

CPK w 2032 roku. Spółka nie ma wątpliwości

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2025

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Infrastruktura

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Łukasz Malinowski 19 czerwca 2025

Alstom: Polska ma zasoby do budowy KDP

Tabor i technika

Alstom: Polska ma zasoby do budowy KDP

Roman Czubiński 12 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5